Kolečko - historie
Tento článek pojednává o jednoduchém dopravním zařízení jako je stavební resp. zahradní kolečko.
Kolečko (resp. kolečka či lidověji a nářečně kolec, kolca, kotouč, kortouč, radvánec, chodsky kolmaha, valašsky tačky), je jednoduché mechanické zařízení resp. ruční stroj sloužící pro manuální přepravu materiálů, jednokolové vozidlo. Jedná se o kombinaci dvou jednoduchých strojů (páky a kola), jenž slouží pro přepravu zejména sypkých materiálů. Stroj obdobné konstrukce a účelu je trakař.
Optimální na sypké nebo dobře dělitelné materiály, např:
- zeminu
- cihly
- písek
Konstrukce
- držadla
- vana na náklad - korba
- kolo
- opěrky
Dějiny
Kolečka byla vyvinuta z trakaře. Byla jedním z přelomových vynálezů, neboť pro krátké vzdálenosti, jako např. na stavbě, se s nimi na rozdíl od zvířaty tahaných vozů dalo dostat prakticky všude. Ačkoli neměla takovou nosnost jako veliká kára, unesla přesto více než průměrný člověk. Původně byla stavěna ze dřeva, ve 20. století se uplatnily ocelové trubky a plech.
Jako nástroj enormně zvýšily celkovou efektivitu práce, urychlily také (ačkoli ne přímo) průmyslovou revoluci. V mnoha zemích se však i přes výhody kolečka stále používají pro přepravu nosítka. (zdroj: wikipedia)
Kolečka Haemmerlin
Stavební, zahradní a chovatelská (resp. hospodářská) kolečka značky Haemmerlin se vyznačují svojí vysoukou kvalitou, velmi komfortní manipulací, vyvážeností a neposlední řadě svým atraktivním vzhledem. Díky vyvážené konstrukci spočívá 70% vezeného nákladu na předním kole. Kolečka nemají jediný svár, všechny spoje jsou šroubované anebo je celý rám z jednoho kusu trubky (u některých modelů), čímž odpadá ulamování nožiček nebo úchytu kola. Šroubový spoj je pružnější než svár. Kategorie koleček:
Zahradní kolečka |
Stavební kolečka |
Chovatelská kolečka |
Vozíky na hadice |